Follow Us @soratemplates

Wednesday, 30 July 2008

AKIBAT BANYAK DOSA

Semua orang tahu bahawa racun itu sangat berbahaya. Namun, jangankan racun, keracunan makanan pun ditakuti oleh setiap orang. Bagaimanapun, tidak ramai individu yang tahu betapa bahayanya dosa. Bahkan, lebih berbahaya daripada racun.

Dosa membuatkan seseorang merana di dunia dan akhirat. Paling teruk kalau terminum racun orang akan mati tetapi bahaya dosa orang akan dibakar di neraka dan sebelum dibakar api neraka, orang berdosa ini terlebih dulu dibakar dan akan menyusahkan orang lain di dunia.

“Ada orang kata dosa adalah soal peribadi masing-masing, buat masing-masing tanggung, jaga kubur masing-masing.”

Namun mereka lupa bahawa kubur yang bakal kita duduki itu harus digali oleh orang lain, manakala kubur orang lain pula terkadang kita yang harus menguruskannya. Maknanya dosa yang kita lakukan akan menyusahkan orang lain.

Contohnya seperti peminum arak, dia merasakan itu adalah suatu perbuatan peribadi, kerana dia membeli arak dengan duitnya dan jika dalam keadaan mabuk, dia juga yang terhoyong-hayang. Namun, realiti yang membuktikan peminum arak ini menyusahkan orang lain adalah melanggar orang ketika berada dalam keadaan mabuk. Dewasa ini, ramai mangsa kemalangan jalan raya yang menemui ajalnya angkara pemabuk durjana ini. Sehubungan itu, rumah tangga juga jadi lintang pukang dek kerana arak.

Antara bahaya dosa yang banyak itu ialah ;

(1) Akan dicabut daripadanya nur iaitu cahaya dan seri keimanan
Terutama apabila melakukan dosa besar. Muka yang tidak pernah dibasahi air wuduk akan kehilangan serinya. Wajah inilah yang akan menerangi anggota wuduk di akhirat nanti.

(2) Tertutup daripada kebenaran.
Maknanya pendosa tahu mana baik dan buruk tetapi tak ikut kebaikan, dia tahu yang buruk tetapi tidak dapat meninggalkannya.

(3) Hilang rasa spontan terhadap amal kebaikan dan ganjaran pahala.
Bila sebut syurga dia tidak teringin, bila disebut neraka tidak takut apa pun malah mengejek masuk neraka bukan seorang.

(4) Berat dan payah benar apabila ingin beramal.
Sebaliknya mudah dan ringan apabila diajak melakukan dosa dan maksiat.
Menurut ibnu al Qayyim, sesiapa yang melakukan dosa pada waktu malam, dia amat berat untuk melakukan amal pada siang kerana dosa yang dilakukan pada waktu malam menghalang beramal dan begitulah sebaliknya.

(5) Dosa membuatkan hati jadi keras dan degil.
Payah benar nak dengar nasihat. Dia nasihat orang boleh tapi sangat berat bila ditegur. Suka bertekak, berbalah dan tidak menghormati orang lain. Bahasanya kasar dan tidak menghormati perasaan orang lain.

(6) Dosa derhaka kepada orang tua boleh berjangkit kepada anak-anak.
Allah membalas dengan tindakan anak yang akan menyakitkan hatinya sebagaimana dia menyakiti ibubapanya.

(7) Dosa menjadi hijab doa payah diterima Allah.
Ada riwayat yang menyatakan sesiapa makan makanan haram, doanya tidak diterima Allah selama 40 hari.

(8) Terkadang dosa menjadi penghalang daripada mendapat dan menemui jalan penyelesaian.

(9) Dosa menjadi penyebab turunnya bala Allah.
Ada satu hadis, Rasul bersabda yang maksudnya apabila nampak sangat zina dan riba, sesungguhnya mereka mengizinkan Allah menurunkan azab.



**Subahanallah...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi bertandang ke Blog Cik Bie. Senang-senang nanti datang lagi ya? Love u'olss. Muahhx