FROM ZERO TO HERO

By BIE - 15:13:00 | 01 Comments
21-24 Disember 2009 : Program yang dianjurkan oleh Fakulti Sains Komputer dan Matematik UiTM Johor telah mendedahkan pelajar tahun akhir Diploma Sains Komputer tentang penggunaan PHP dan MySql dalam program yang dihasilkan. Pendedahan ini bertujuan untuk memberikan persediaan awal kepada para pelajar dalam menghadapi Latihan Praktikal yang dijangka bermula pada 4 Disember 2010 dan berakhir pada 24 April 2010.

Program yang berlangsung selama 4 hari 3 malam ini, benar-benar mengujakan semua pelajar kerana dapat belajar sesuatu yang baharu dan amat berguna dalam kerjaya kelak. Antara "instructor" yang terlibat ialah;
  • En.Abd Malik Bin Mohd Rick
  • Cik Mazlyda B.Abd Rahman
  • En.Lezam bin Lehat
  • En.Azrul
  • En.Raffan
Tahniah diucapkan kepada pihak yang terlibat dalam menjayakan program yang amat berilmiah ini. Semoga program-program sebergini dapat terus dianjurkan bagi kemajuan generasi akan datang.





Malam barbeku diadalam pada malam terakhir kami berbengkel di UiTM Johor. 1001 kenangan yang terpahat dalam ingatan. Semoga ukhwah yang terjalan diantara kita tetap terus erat hingga ke akhir hayat.








**Selamat menjalani Latihan Praktikal 2010. Kenangan Abadi takkan dilupai
  • Share:

PERHIMPUNAN ALUMNI MPR 2009

By BIE - 10:33:00 | 01 Comments



PERHIMPUNAN ALUMNI MINGGU PENULIS REMAJA 2009

Dewan Seminar, Menara DBP, Kuala Lumpur
19 Disember 2009 (Sabtu)

Tema pakaian: Baju t Alumni MPR / warna kelabu




Ringkasan Atur Cara Majlis

0800: Ketibaan dan sesi pendaftaran Alumni MPR

0900: Ucapan alu-aluan oleh pengarah program

0905: Forum : MPR Selepas Dua Dekad
Slot Memperingati Allahyarham Othman Puteh
Sesi "Memori MPR"

1105: Majlis penutup

  • * Ucapan oleh YBhg. Dato’ Haji Termuzi bin Haji Abdul Aziz, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka
  • * Ucapan oleh YBhg. Datuk Johan Jaaffar
  • * Majlis pelancaran buku/antologi Alumni MPR


1300: Makan tengah hari / Jualan buku dan sesi bersama penulis

1500: Bersurai






**Petikan entri daripada www.minggupenulisremaja.blogspot.com
  • Share:

PETUA DAN IKHTIAR

By BIE - 08:29:00 | 01 Comments
22 November yang lalu, berlangsungnya majlis perkahwinan kakak sepupu saya, Nurul Hidayah dan pasangannya, Mohd Shahril di Segamat, Johor. Penghujung bulan November dan awal bulan Disember biasanya merupakan musih hujan. Beberapa tempat di pantai timur sudah ditenggelami air dalam tempoh berkenaan. Oleh demikian, kemungkinan untuk hujan pada hari berlangsungnya perkahwinan itu sangat tinggi. Maka, inilah fenomena yang dikhuatiri akan membantutkan sedikit kemeriahan dalam majlis tersebut.


Bagaimana panasnya lada.
begitulah panasnya hari,

bagaimana merahnya lada,

begitulah merahnya matahari.



Itulah pantun yang dibaca ketika mengikat sebatang lada kering di rambut ibu pengantin perempuan. Petua ini dipercayai sebagai ikhtiar supaya hari berlangsungnya perkahwinan itu cerah dan tidak ditimpa hujan. Saya, generasi moden yang tidak terdedah langsung dengan petua-petua orang tua zaman dahulu. Ibu, saya juga tidak pernah menceritakan apa-apa mengenainya. Pabila sudah berkumpul bersama sanak saudara, barulah segala petua itu diceritakan. Saya dan sepupu saya tergelak saja, kerana kami rasakan bahawa itu adalah satu petua lucu dan tidak masuk akal.

Lalu, ibu saudara saya menegur,

"Eh, budak-budak ni. Tergelak pula. Ini namanya petua, kita cuma ikhtiar. Selebihnya kita serahkan pada Allah. Doa saja banyak-banyak"




Selesai saja majlis, ibu saudara saya membuka ikatan lada di rambutnya dihadapan kami.. Sekali lagi kami tertawa. Alhamdulilah, majlis berjalan dengan lancar. Sepanjang hari, cuaca elok. Cuma hujan renyai-renyai untuk tempoh yang agak singkat tika tengah hari. Namun, kembali cerah hingga ke petang.








**Mujur, hari itu tidak merah. Semerah warna lada kering itu.. =)
  • Share:

ASAL TANAH KEMBALI KE TANAH

By BIE - 19:48:00 | 01 Comments

"ASAL TANAH KEMBALI KE TANAH"

Saya merindui bahasa. 'Cerpen' merupakan genre terawal yang saya ceburi sejak tahun 2003. Namun, sejak sekian lamanya. Saya telah meninggalkannya dan beralih ke genre 'Sajak'. Tambahan lagi, selama beberapa tahun ini saya banyak belajar bahasa baharu, iaitu Bahasa Peringkat Tertinggi (high-level language)..Hehe..Ini adalah bahasa yang difahami oleh Komputer.

//CONTOH HIGH-LEVEL LANGUAGE

program cel;
uses crt;
var

num1 : real;
num2 : real;
oper : char;
t : char;
total : real;

begin

clrscr;
repeat

begin

writeln('enter num');
readln(num1);
writeln('enter operator');
readln(oper);
writeln('enter num');
readln(num2);

if oper = '+' then
begin
total := num1 + num2;
end

else if oper = '-' then
begin
total := num1 - num2;
end

else if oper = '*' then
begin
total := num1 * num2;
end

else if oper = '/' then
begin
total := num1 / num2;
end;

writeln('total : ' ,total:2:2);
writeln('enter to continue or t to exit');
readln(t);
end;

until(t = 't');
end.





**Wahai diri, izinkan daku kembali ke asaku. "Dari Tanah, pulang ke Tanah"
  • Share:

KISAH SI TALAK

By BIE - 03:41:00 | 01 Comments
  • Share:

PELANGI PETANG

By BIE - 18:36:00 | 01 Comments

Akhirnya, dapat juga saya melihat pelangi petang, yang sering dikaitkan dengan kesedihan, sendu, dan duka. Terima kasih buat Kak Umai yang memberikan foto ini buat saya. hee..Tahu tahu aja saya sedang mengimpikan pelangi didepan mata. =)

PELANGI PETANG




Kredit foto dari Cik Umaimah Jamaludin (Kak Umai)
Lokasi : Kolej Tuanku Canselor (KTC), Universiti Teknologi Malaysia
Masa : Petang
Tarikh : Februari 2008





**Terima kasih Kak Umai, Bie suka sangat gambar ini. =)

  • Share:

20 TAHUN

By BIE - 16:43:00 | 01 Comments
Terima Kasih kepada keluarga, saudara dan rakan-rakan yang meraikan hari lahir saya pada 30 Oktober yang lepas, dan tak lupa juga kepada semua yang memberikan ucapan yang bertalu-talu di Muka buku, Myspace, Friendster, melalui panggilan telefon, Pesanan ringkas (SMS), serta ucapan secara langsung. Terima kasih saya ucapkan.!



SELAMAT HARI LAHIR
YANG KE-20
PADA 30 OKTOBER 2009









**Alahai..dah 20 tahun. Bukan BELASAN TAHUN lagi ya? =(
  • Share:

PELANGI SENDU

By BIE - 16:33:00 | 01 Comments





**Nabiha..oo..Nabiha... Kenapa sendu..sendu ni? =(
  • Share:

VISUAL BASIC

By BIE - 13:22:00 | 01 Comments
Dari 12.00malam-4.00pagi, untuk mereka 1 coding Visual Basic. Coding ini digunakan untuk memasukkan Shockwave Flash ke dalam Visual Basic-Mobile System. Alhamdulilah, Saya patut tidur sekarang. hehe..



Private Sub F1_OnReadyStateChange(newState As Long)
F1.Movie = "C:\mobile2.SWF"
F1.Play
End Sub






**4 jam untuk coding sependek ini. =)
  • Share:

GALERI GAMBAR

By BIE - 06:21:00 | 01 Comments
  •  
Maaf! Tak banyak gambar yang dapat saya paparkan disini. Galeri ini sedang di selenggara. Terima kasih kerana sudi menjengah! :)
  • Share:

BLACK OUT~!

By BIE - 17:11:00 | 01 Comments
UiTM Johor mengahadapi masalak ketiadaan bekalan elektrik;

  • Adakah sebab tak bayar bil!?
  • TNB bermasalah dengan UiTM!?
  • Pelajar suka membazir elektrik!?
  • Penggunaan melebihi had yang ditetapkan!?
Rupa-rupanya, suis utama yang MELETUP..!! Tempoh pembaikannya pula. Memakan masa yang sangat lama. Sehinggakan semua pelajar tensen menghadapi masalah sebergini.

  • Sedang test
  • Sedang belajar
  • Sedang mandi
  • Sedang buat Assignment
  • Sedang makan
  • Dan lain-lain
Secara tiba-tiba, "Black out" kadang kala... keadaan ini berlaku lebih 3 kali dalam sehari.~!

Hidup ini bagai lampu lilin..=(
(peneman malam)


Generator yang suka mogok~!









**Malam tadi black out lagi.. sedang meraba dalam kegelapan. Kaki pula tersepak meja.. Aduh~~ Lebam sudah kakiku.. =(


  • Share:

20 OKTOBER 2009

By BIE - 19:23:00 | 01 Comments
Dari jiwa yang lebih dekat dengan hatiku,

Dulu, kita tak pernah kenal. Lewat telefon bicara mula bertaut. Kapal dalam kaca yang katanya sudah mula berlayar sejak banjir kelmarin. Berlabuh di perlabuhan Akrab. Jam Kapal setia menemani hariku, tapi tak lagi menjadi yang pertama tika aku mahu mengetahui tentang masa yang bergulir dalam hidup. 20 Oktober ini, aku menjadi terimbas dengan kenangan yang pernah terlukis.

SELAMAT HARI LAHIR SAHABAT.






**Selamat Hari Jadi yang ke-19, semoga panjang umur dan murah rezeki selalu =)
  • Share:

KERJA ADIK

By BIE - 10:04:00 | 21 Comments
  • Share:

JAUH

By BIE - 13:30:00 | 21 Comments

Kubisikkan irama kehidupan disebalik kejauhan ini







**"JAUH" amat sinonim dengan perjalanan kehidupanku kini =)
  • Share:

OST MANOHARA

By BIE - 03:14:00 | 01 Comments
Ini lagu yang berkumandang dalam blog saya.. Lagu ini merupakan lagu tema Filem Manohara, sebuah filem yang mengisahkan tentang sudut pandangan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry berhubung isu penderaan isterinya, Manohara Odelia Pinot. Manohara mendapat liputan meluas di Indonesia selepas dia mendakwa didera oleh suaminya itu. Dia yang merupakan seorang bekas model kini sedang menjalani penggambaran drama bersiri mengenai kisah hidupnya di Jakarta. Produser filem itu, Soultan Saladin berkata, kos bagi menerbitkan filem tersebut tidak menggunakan wang bantuan daripada kerabat diraja Kelantan.


MAHA MELIHAT
(Opick & Amanda)

seiring waktu berlalu
tangis tawa di nafasku
hitam putih di hidupku
jalani takdirku

tiada satu tersembunyi
tiada satu yang terlupa
segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya

reff:
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
PadaMu hati bertobat

Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
PadaMu semua bertekun

yang dicinta ’kan pergi
yang didamba ’kan hilang
hidup kan terus berjalan
meski penuh dengan tangisan

andai bisa ku mengulang
waktu hilang dan terbuang
andai bisa ku kembali
hapus semua pedih

andai mungkin aku bisa
kembali ulang segalanya
tapi hidup takkan bisa
meski dengan air mata







**Filem ini akan ditayangkan pada Disember depan. Sila tonton filem ini untuk membongkar kisah sebenar disebalik hubungan mereka sebenarnya.
  • Share:

SELAMAT HARI RAYA

By BIE - 19:37:00 | 01 Comments




**Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..hehehe =)
  • Share:

1,52,MALAYSIA,MERDEKA

By BIE - 12:51:00 | 01 Comments

Buat pengunjung Blog Dwicereka,
saya mengucapkan
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan
yang ke-52


1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan








**Tanya hati dan jiwa kita, "Merdeka kah aku??"
  • Share:

ARTIKEL DARI IBU (2)

By BIE - 15:04:00 | 01 Comments
  • Share:

MUHASABAH CINTA

By BIE - 17:24:00 | 01 Comments

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

MUHASABAH CINTA - EdCOUSTIC







**Mencari penguat hati, semoga aku lebih tabah menghadapi setiap dugaan dan cabaran yang datang melanda. Biar ia semakin menggila, namun aku tetap teguh. Tetap pada kedudukan yang tepat! =)
  • Share:

GATAL TANGAN

By BIE - 11:56:00 | 21 Comments
  • Share:

CS GATHERING DAY 3

By BIE - 08:04:00 | 01 Comments
- Fasilitator (Part 5) -


- Panas-panas kan badan dulu -


- "Dik, orang suruh design baju.. Bukan tulis lagu" -


- Acara kemuncak- Jom main air!! -







**Berikut adalah sekitar program yang berlangsung pada 8 Ogos 2009. CS Gathering Day 3 ini adalah merupakan program terakhir anjuran Exco COMPASS sesi Disember-April 2008. Segalanya adalah suatu kenangan yang tak dapat saya lupakan. Begitu juga dengan rakan-rakan seangkatan yang pernah bekerja bersama-sama saya sebelum ini. Tidak lupa juga buat rakan-rakan sekelas yang sangat baik hati.. i love u guys!!
  • Share:

MINGGU YANG TAK SIHAT

By BIE - 17:50:00 | 21 Comments
  • Share:

CERITA H1N1 DI UITM JOHOR

By BIE - 03:42:00 | 21 Comments
  • Share:

CERITA MINGGU INI

By BIE - 06:35:00 | 01 Comments
Sebenarnya, ibu janji nak pergi tidur di tepi pantai minggu ini. Dah lama rasanya tak pergi berkhemah. Terlanjur ada cuti panjang ini, saya cuba mengajak ibu ke sana. Namun, ibu mengatakan

"Boleh, tapi, insya-allah"

Saya tunggu saja masa itu tiba. Kalau ayah, semestinya akan mengeluarkan ayat ini,

"Boleh, jom kita pergi" hehehe...

Hari ini, merupakan hujung minggu yang telah dijanjikan. Namun, saya terpaksa bersedih sedikit kerana ibu terpaksa membatalkan rancangan ini disaat akhir atas sebab urusan kerja yang belum selesai. Sebagai anak (yang baik..cewah...) saya akur saja.. Masih ada waktu yang lain untuk berkhemah di tepi pantai seperti sebelum ini.

Hmmm..terkenang pula, saat-saat indah semasa berkhemah di Pantal Tanjung Balau, Kota Tinggi, Johor. Pada September 2007. Berkhemah bersama keluarga, masak BBQ, memancing, bina istana pasir dan lain-lain (hmmmmm...rindunya, aku mahu ke pantai!!)


- Ibu dan jiran khemah kami - buat BBQ -


- Ayah sedang bermain layang-layang saya -


- Di khemah, sedang keletihan dan tak ingat dunia.. -


- Ayah dan adik memancing -


- Memasang umpan yang power, tapi dapat ikan kecik je -







**Ketika ini, saya sibuk betul ambil gambar sana sini. Balik rumah, baru saya sedar, yang saya tak ada ambil gambar diri sendiri.. huish~.
  • Share:

ARTIKEL DARI IBU

By BIE - 01:30:00 | 01 Comments
Lagi artikel dari ibu..

Ketika saya sedang bersantai dalam bilik. Tiba-tiba ibu masuk sambil memengang beberapa helai kertas berwarna putih. Ibu memberikan sehelai kertas itu kepada saya.

"Nah, artikel lagi"
"Tentang apa ibu?"
"Bersyukur.."
"ooo.."

Selepas memberikan kertas ibu, ibu berlalu keluar dari bilik saya. Beberapa helai lagi kertas yang tersisa itu. Saya tak tahu, ibu mahu memberikannya kepada siapa.

Ibu saya sememangnya rajin mengerat artikel-artikel dari surat khabar dan majalah (selalunya, dari akhbar) kemudian di fotokopi sebagai simpanan peribadinya. Kadang kala, diberikan khas kepada saya. Jika dia merasakan maklumat itu amat berguna untuk saya.

Sejak saya sekolah menengah, banyak juga artikel yang ibu beri..
antaranya seperti;
  • Selawat Fatih
  • Gejala murtad anak merdeka
  • Maklumat gerhana bulan
  • 10 waktu mustajab berdoa
  • Khutbah wada' ( khutbah terakhir Nabi Muhammad s.a.w)
  • Bersyukur
  • DLL
Berikut, adalah kandungan dari artikel tersebut;




Kita wajib bersyukur kerana dengan bersyukur kita mendapat jaminan pertambahan dan gandaan. Yang menjamin ini datang dari Tuhan yang maha Kaya lagi berkuasa iaitu Allah


PERTAMA :

Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.

KEDUA :

Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita tidak cerdik, ucap saja "Alhamdulilah" (segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan adalah Allah.

KETIGA :

Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik, kita perlu bersyukur kepada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibu ayah kita.

KEEMPAT :

Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah. Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur adalah mendidik anak-anak sehingga menjadi orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Mereka yang menjadi guru dan mempunyai ilmu sepatutnya berkhidmat dengan ikhlas untuk umat.

KELIMA :

Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur. Tetapi, dalam bab ini, kita mesti berhati-hati, kerana dibimbangi mengundang sikap riak.








**Membaca bahan ilmu, kekal sebagai petunjuk dan panduan dalam kehidupan mendatang. Buat ibu tercinta, terima kasih kerana prihatin dengan kebutuhan anak-anakmu yang sedang menempuh kehidupan yang serba mencabar ini. =)
  • Share:

OH, KAMPUNGKU MUAR! (2)

By BIE - 17:23:00 | 01 Comments
"Amoi...Wes mangan opo urung" (Dah makan ke belum)
"Urung mbah" (Belum tok)

Dialog bahasa jawa pagi itu antara saya dan Mbah Kassim. Mbah Kassim, adik kepada atok saya. Entah kenapa, dari kecik saya dipanggil "Amoi"(mungkin, muka saya macam anak cina barangkali..hehehe). Saya memang lebih rapat dengannya sejak kecil lagi.

Oh, kampungku Muar!

Di Muar, Bahasa jawa sememangnya menjadi bahasa pertuturan di kampung saya. Tak kira dari ceruk mana sekalipun, bahasa jawa yang akan kedengaran di sana sini. Sejujurnya, saya memang tak faham langsung bila, makcik, pakcik, atuk, nenek saya speaking.. hehehe. Almaklumlah, saya generasi muda yang lebih banyak terdedah dengan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Namun, bahasa keturunan ini juga tak pernah saya lupakan.

Terkadang, saya bingung juga. Atuk dan nenek saya suka berkomunikasi dengan saya dalam Bahasa Jawa. Seperti biasa, ibu dan ayah lah yang menjadi translator untuk saya. (hehehe.. kalau bahasa yang mudah-mudah tu saya tahu la..)

Antara Bahasa Jawa Ringkas yang saya tahu;

  • Siji - (satu)
  • Loro - (dua)
  • Telu - (tiga)
  • Papat - (empat)
  • ..sampai sepuluh sahaja..(hehe..)
  • Urung - (belum)
  • Wes - (sudah)
  • Kakang - (abang)
  • Endas - (kepala)
  • Isin - (malu)
  • Ngombe - (minum)
  • Mangan - (makan)
  • Ngomong - (cakap)
  • Ngorok - (dengkur)
  • DLL (tak banyak yang saya tahu..hehe..)


- Ibu dan ayah sedang menikmati buah rambutan -


- Hidangan Segar dari Ladang..hehe (enak) -


- Kanak-kanak (sepupuku) turut menikmati buah rambutan -
( di depan rumah)


- BIE sedang mencari.. apa?? -






**Saya paling suka sikap orang berketurunan Jawa (mungkin orang lain juga begini). Pada pengamatan saya, setiap kali tetamu datang bertandang,Mereka sudah dijamu dengan minuman dan makanan.. Tetamu wajib pulang dengan perut yang kenyang. (Walaupun dengan hanya secawan teh o panas dan beberapa keping biskut kering).

"Makan adalah hal yang menggembirakan" Ibu sering berkata begitu.

Insya-Allah, akan saya amalkan sikap ini =)
  • Share: