FROM ZERO TO HERO

21-24 Disember 2009 : Program yang dianjurkan oleh Fakulti Sains Komputer dan Matematik UiTM Johor telah mendedahkan pelajar tahun akhir Diploma Sains Komputer tentang penggunaan PHP dan MySql dalam program yang dihasilkan. Pendedahan ini bertujuan untuk memberikan persediaan awal kepada para pelajar dalam menghadapi Latihan Praktikal yang dijangka bermula pada 4 Disember 2010 dan berakhir pada 24 April 2010.

Program yang berlangsung selama 4 hari 3 malam ini, benar-benar mengujakan semua pelajar kerana dapat belajar sesuatu yang baharu dan amat berguna dalam kerjaya kelak. Antara "instructor" yang terlibat ialah;

  • En.Abd Malik Bin Mohd Rick
  • Cik Mazlyda B.Abd Rahman
  • En.Lezam bin Lehat
  • En.Azrul
  • En.Raffan
Tahniah diucapkan kepada pihak yang terlibat dalam menjayakan program yang amat berilmiah ini. Semoga program-program sebergini dapat terus dianjurkan bagi kemajuan generasi akan datang.





Malam barbeku diadalam pada malam terakhir kami berbengkel di UiTM Johor. 1001 kenangan yang terpahat dalam ingatan. Semoga ukhwah yang terjalan diantara kita tetap terus erat hingga ke akhir hayat.








**Selamat menjalani Latihan Praktikal 2010. Kenangan Abadi takkan dilupai

PERHIMPUNAN ALUMNI MPR 2009




PERHIMPUNAN ALUMNI MINGGU PENULIS REMAJA 2009

Dewan Seminar, Menara DBP, Kuala Lumpur
19 Disember 2009 (Sabtu)

Tema pakaian: Baju t Alumni MPR / warna kelabu




Ringkasan Atur Cara Majlis

0800: Ketibaan dan sesi pendaftaran Alumni MPR

0900: Ucapan alu-aluan oleh pengarah program

0905: Forum : MPR Selepas Dua Dekad
Slot Memperingati Allahyarham Othman Puteh
Sesi "Memori MPR"

1105: Majlis penutup

  • * Ucapan oleh YBhg. Dato’ Haji Termuzi bin Haji Abdul Aziz, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka
  • * Ucapan oleh YBhg. Datuk Johan Jaaffar
  • * Majlis pelancaran buku/antologi Alumni MPR


1300: Makan tengah hari / Jualan buku dan sesi bersama penulis

1500: Bersurai






**Petikan entri daripada www.minggupenulisremaja.blogspot.com

PETUA DAN IKHTIAR

22 November yang lalu, berlangsungnya majlis perkahwinan kakak sepupu saya, Nurul Hidayah dan pasangannya, Mohd Shahril di Segamat, Johor. Penghujung bulan November dan awal bulan Disember biasanya merupakan musih hujan. Beberapa tempat di pantai timur sudah ditenggelami air dalam tempoh berkenaan. Oleh demikian, kemungkinan untuk hujan pada hari berlangsungnya perkahwinan itu sangat tinggi. Maka, inilah fenomena yang dikhuatiri akan membantutkan sedikit kemeriahan dalam majlis tersebut.


Bagaimana panasnya lada.
begitulah panasnya hari,

bagaimana merahnya lada,

begitulah merahnya matahari.



Itulah pantun yang dibaca ketika mengikat sebatang lada kering di rambut ibu pengantin perempuan. Petua ini dipercayai sebagai ikhtiar supaya hari berlangsungnya perkahwinan itu cerah dan tidak ditimpa hujan. Saya, generasi moden yang tidak terdedah langsung dengan petua-petua orang tua zaman dahulu. Ibu, saya juga tidak pernah menceritakan apa-apa mengenainya. Pabila sudah berkumpul bersama sanak saudara, barulah segala petua itu diceritakan. Saya dan sepupu saya tergelak saja, kerana kami rasakan bahawa itu adalah satu petua lucu dan tidak masuk akal.

Lalu, ibu saudara saya menegur,

"Eh, budak-budak ni. Tergelak pula. Ini namanya petua, kita cuma ikhtiar. Selebihnya kita serahkan pada Allah. Doa saja banyak-banyak"




Selesai saja majlis, ibu saudara saya membuka ikatan lada di rambutnya dihadapan kami.. Sekali lagi kami tertawa. Alhamdulilah, majlis berjalan dengan lancar. Sepanjang hari, cuaca elok. Cuma hujan renyai-renyai untuk tempoh yang agak singkat tika tengah hari. Namun, kembali cerah hingga ke petang.








**Mujur, hari itu tidak merah. Semerah warna lada kering itu.. =)

ASAL TANAH KEMBALI KE TANAH


"ASAL TANAH KEMBALI KE TANAH"

Saya merindui bahasa. 'Cerpen' merupakan genre terawal yang saya ceburi sejak tahun 2003. Namun, sejak sekian lamanya. Saya telah meninggalkannya dan beralih ke genre 'Sajak'. Tambahan lagi, selama beberapa tahun ini saya banyak belajar bahasa baharu, iaitu Bahasa Peringkat Tertinggi (high-level language)..Hehe..Ini adalah bahasa yang difahami oleh Komputer.

//CONTOH HIGH-LEVEL LANGUAGE

program cel;
uses crt;
var

num1 : real;
num2 : real;
oper : char;
t : char;
total : real;

begin

clrscr;
repeat

begin

writeln('enter num');
readln(num1);
writeln('enter operator');
readln(oper);
writeln('enter num');
readln(num2);

if oper = '+' then
begin
total := num1 + num2;
end

else if oper = '-' then
begin
total := num1 - num2;
end

else if oper = '*' then
begin
total := num1 * num2;
end

else if oper = '/' then
begin
total := num1 / num2;
end;

writeln('total : ' ,total:2:2);
writeln('enter to continue or t to exit');
readln(t);
end;

until(t = 't');
end.





**Wahai diri, izinkan daku kembali ke asaku. "Dari Tanah, pulang ke Tanah"

KISAH SI TALAK

Hari ini, kesihatan saya agak terganggu sedikit. Mungkin dalam musim-musim peperiksaan ini, emosi dan fizikal mudah saja terganggu. Tambahan lagi, keadaan cuaca juga tidak elok, setiap petang akan mendung dan hujan pula datang bertamu di malam hari.

Sejak dari pagi, tika baru hendak melelapkan mata akibat pening kepala. Saya tiba-tiba terfikir tentang "Talak". "Talak" bukanlah nama seorang manusia, tetapi "Talak" ini lebih dikenali sebagai penceraian. Dahulu, semasa berada di Darjah Khas (Kelas Agama Johor) saya ada belajar mengenainya. Kini, sudah agak ingat-ingat lupa akan fakta dan maklumat mengenainya. Saya bagai ingin tahu segala mengenainya dengan lebih lanjut, "refresh" kembali.

Bagi saya, "Talak" merupakan suatu kuasa lelaki yang tak boleh digunakan sewenang-wenangnya. Namun, fenomena ini semakin hari, semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat masa kini. Masalah yang berlaku ini, bukan saja ditimbulkan oleh si suami sahaja. Walau bagaimanapun, si isteri juga boleh dijadikan punca berlakunya masalah ini. Talak bagaikan permainan dan dianggap enteng oleh mereka yang berkenaan. Sungguh sedih.

Terdapat beberapa jenis talak dalam islam, iaitu;


1. Talak Raj'ie

Talak Raj'ie membawa maksud talak yang boleh dirujuk semasa isteri di dalam iddah dengan lafaz-lafaz tertentu, iaitu pasangan tidak dikehendaki melalui majlis pernikahan atau ijab dan kabul. Talak yang dilafazkan oleh suami hanya di kira Raj'ie jika ia merupakan talak yang pertama atau talak yang kedua.


2. Talak Battah

Talak Battah adalah talak yang dilafazkan oleh suami kepada isterinya buat selama-lamanya, umpamanya perkataan suami kepada isterinya,

"Aku ceraikan kau buat selama-lamanya"

Menurut pandangan Imam Syafi'e talak seumpama ini hanya jatuh menurut niatnya, jika suami berniat satu maka talak hanya disabitkan satu, tetapi jika dia berniat tiga maka talak dikira jatuh tiga.


3. Talak Bain

Talak Bain ini terbahagi kepada dua bahagian:

  • Talak Bain Kubra
  • Talak Bain Sughra.

Talak Bain Kubra adalah talak yang telah berlaku kepada pasangan tersebut sebanyak tiga kali. Iaitu suami telah menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Pasangan ini tidak boleh rujuk atau bernikah semula buat selama-lamanya, melainkan isteri tersebut menikahi lelaki lain dan mereka hidup sebagai suami isteri yang sah. Jika ditakdirkan isteri ini berpisah atau suaminya yang kedua itu meninggal dunia, maka barulah suami pertamanya berhak menikahi bekas isterinya ini.

Talak Bain Sughra adalah talak yang telah diucapkan oleh suami kurang daripada tiga kali, tetapi pasangan tidak boleh "Rujuk" kembali melainkan dengan pernikahan yang baru, walaupun isterinya di dalam iddah. Sebahagian dari talak Bain Sughra adalah:

  • Talak yang diputuskan oleh Hakam
  • Talak melalui Khulu'
  • Talak yang difasakhkan oleh Hakim

4. Menjatuhkan Talak Tiga Sekaligus

Di zaman Nabi saw dan Abu Bakar ra, talak yang dijatuhkan tiga dalam satu waktu dihukum hanya jatuh sekali sahaja. Tetapi semasa Sayyidina Umar Ibnu Khattab ra menjadi Khalifah, beliau telah menghukumkan jatuh ketiga-tiga talak sekaligus. Keputusan ini dibuat oleh Sayyidina Umar kerana di zamannya ketika itu masyarakat amat mempermudahkan lafaz talak yang dibuat.

Bila berlaku perkara seumpama ini Hakim Mahkamah akan membicarakan kes pasangan yang terbabit dan memutuskan hukum talaknya.


5. Talak Sunni

Talak Sunni adalah talak yang mengikut sunnah Nabi saw, iaitu seorang suami menceraikan isterinya di saat ia telah suci dari haid dan sebelum mereka bersatu, lalu suami melafazkan talak di hadapan dua orang saksi.


6. Talak Bid'i

Talak Bid'i adalah talak yang diucapkan oleh suami ketika isteri dalam keadaan berikut:

  • Talak diucapkan oleh suami sedang isteri uzur (haid).
  • Talak diucapkan oleh suami sedang isteri dalam nifas.
  • Talak diucapkan oleh suami sedang isteri dalam keadaan suci tetapi suami telah bersatu dengannya.










**Oh..saya dah dapat sedikit maklumat tentang si "talak" ini..=)

PELANGI PETANG


Akhirnya, dapat juga saya melihat pelangi petang, yang sering dikaitkan dengan kesedihan, sendu, dan duka. Terima kasih buat Kak Umai yang memberikan foto ini buat saya. hee..Tahu tahu aja saya sedang mengimpikan pelangi didepan mata. =)

PELANGI PETANG




Kredit foto dari Cik Umaimah Jamaludin (Kak Umai)
Lokasi : Kolej Tuanku Canselor (KTC), Universiti Teknologi Malaysia
Masa : Petang
Tarikh : Februari 2008





**Terima kasih Kak Umai, Bie suka sangat gambar ini. =)

20 TAHUN

Terima Kasih kepada keluarga, saudara dan rakan-rakan yang meraikan hari lahir saya pada 30 Oktober yang lepas, dan tak lupa juga kepada semua yang memberikan ucapan yang bertalu-talu di Muka buku, Myspace, Friendster, melalui panggilan telefon, Pesanan ringkas (SMS), serta ucapan secara langsung. Terima kasih saya ucapkan.!



SELAMAT HARI LAHIR
YANG KE-20
PADA 30 OKTOBER 2009









**Alahai..dah 20 tahun. Bukan BELASAN TAHUN lagi ya? =(

PELANGI SENDU






**Nabiha..oo..Nabiha... Kenapa sendu..sendu ni? =(

VISUAL BASIC

Dari 12.00malam-4.00pagi, untuk mereka 1 coding Visual Basic. Coding ini digunakan untuk memasukkan Shockwave Flash ke dalam Visual Basic-Mobile System. Alhamdulilah, Saya patut tidur sekarang. hehe..



Private Sub F1_OnReadyStateChange(newState As Long)
F1.Movie = "C:\mobile2.SWF"
F1.Play
End Sub






**4 jam untuk coding sependek ini. =)

GALERI GAMBAR

  •  
Maaf! Tak banyak gambar yang dapat saya paparkan disini. Galeri ini sedang di selenggara. Terima kasih kerana sudi menjengah! :)

BLACK OUT~!

UiTM Johor mengahadapi masalak ketiadaan bekalan elektrik;

  • Adakah sebab tak bayar bil!?
  • TNB bermasalah dengan UiTM!?
  • Pelajar suka membazir elektrik!?
  • Penggunaan melebihi had yang ditetapkan!?
Rupa-rupanya, suis utama yang MELETUP..!! Tempoh pembaikannya pula. Memakan masa yang sangat lama. Sehinggakan semua pelajar tensen menghadapi masalah sebergini.

  • Sedang test
  • Sedang belajar
  • Sedang mandi
  • Sedang buat Assignment
  • Sedang makan
  • Dan lain-lain
Secara tiba-tiba, "Black out" kadang kala... keadaan ini berlaku lebih 3 kali dalam sehari.~!

Hidup ini bagai lampu lilin..=(
(peneman malam)


Generator yang suka mogok~!









**Malam tadi black out lagi.. sedang meraba dalam kegelapan. Kaki pula tersepak meja.. Aduh~~ Lebam sudah kakiku.. =(


20 OKTOBER 2009

Dari jiwa yang lebih dekat dengan hatiku,

Dulu, kita tak pernah kenal. Lewat telefon bicara mula bertaut. Kapal dalam kaca yang katanya sudah mula berlayar sejak banjir kelmarin. Berlabuh di perlabuhan Akrab. Jam Kapal setia menemani hariku, tapi tak lagi menjadi yang pertama tika aku mahu mengetahui tentang masa yang bergulir dalam hidup. 20 Oktober ini, aku menjadi terimbas dengan kenangan yang pernah terlukis.

SELAMAT HARI LAHIR SAHABAT.






**Selamat Hari Jadi yang ke-19, semoga panjang umur dan murah rezeki selalu =)

KERJA ADIK

Dah lama rasanya saya tak menulis cerpen, sementara berada di rumah. Saya cuba untuk menulis sedikit sebagai mukadimah cerpen yang tak bertajuk. Namun, baru hendak menulis sedikit, ibu pula memanggil saya untuk menyiapkan makanan berbuka puasa. Saya membiarkan saja laptop terbiar tanpa "Shut down" dan saya juga tidak "minimize"kan mukadimah yang telah tulis sedikit itu..


Lepas waktu berbuka, saya terus pergi terawikh. Sebelum pergi tu, saya nampak adik tengah melihat Myspace dia. Saya membiarkannya dan terus pergi masjid. Balik dari masjid.. Tiba-tiba saya sedari, mukadimah cerpen yang ditulis sebelum ini seperti sudah penuh 1 page. (pelik..)


Lalu, saya membacanya.. Tawa pun berderai.. Rupa-rupanya adik tolong sambungkan mukadimah cerpen itu..hahaha..


Kat sini, saya sertakan Cerpen saya yang disambung adik!! Sangat lucu

(TULISAN KALER HITAM, SAYA TULIS - TULISAN KALER MERAH, ADIK YANG SAMBUNG)


Semasa aku menanyakan namanya, matanya hanya terkebil-kebil sahaja

“aku bukan mahu melihat betapanya cantiknya mata kau yang bundar itu!”

Katanya dia bisu, tetapi bagaimana pula kau bisa berbicara perihalku padanya?

“aduh! Berdosanya aku kerana buruk sangka padanya!”

Dalam timbunan hari yang menyesakkan, aku berjalan diatas ranjang kekusutan yang hadir disaat yang tak tepat. Perlukah kau membida semua cerita ku wahai Jelapang?

Aku hanya membatu.

Kau merakam gambaran jiwa lukaku dengan senyuman yang palsu? Menebak prasangka konyolmu dengan harapan yang menggunung!

"Ah, kau persis sang raja jahanam memagar Megasuria di Taman Larangan Istana Kembaraja. Wahai Tamaris."

Saat aku menghabiskan sisa hidupku diatas paksi merah fikiran buruk mu..

Terlintas seekor kucing bermata galak berbulu gebu menyapa ku..

“miaw..miaw..”bunyi katanya..

Dia menyatakan pada ku nama nya donut..dia memberitahu ku bahawa aku mempunyai sesuatu yang dia ingin kn..di raba-raba kantung baju lusuh ku(baju adidas tau).

Ah!!rupanya dalam kantung ku ad frizkeez (makanan kucing) yang ku bli tadi di kedai roha(sebelah rumah aku)..sebungkus rm1..

Hajat dihati hendak ku kitai waktu bersahur nti bersama teman-teman ku.







**Cerita ini mungkin sudah agak berlapuk..hehe =)

JAUH


Kubisikkan irama kehidupan disebalik kejauhan ini







**"JAUH" amat sinonim dengan perjalanan kehidupanku kini =)

OST MANOHARA

Ini lagu yang berkumandang dalam blog saya.. Lagu ini merupakan lagu tema Filem Manohara, sebuah filem yang mengisahkan tentang sudut pandangan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry berhubung isu penderaan isterinya, Manohara Odelia Pinot. Manohara mendapat liputan meluas di Indonesia selepas dia mendakwa didera oleh suaminya itu. Dia yang merupakan seorang bekas model kini sedang menjalani penggambaran drama bersiri mengenai kisah hidupnya di Jakarta. Produser filem itu, Soultan Saladin berkata, kos bagi menerbitkan filem tersebut tidak menggunakan wang bantuan daripada kerabat diraja Kelantan.


MAHA MELIHAT
(Opick & Amanda)

seiring waktu berlalu
tangis tawa di nafasku
hitam putih di hidupku
jalani takdirku

tiada satu tersembunyi
tiada satu yang terlupa
segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya

reff:
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
PadaMu hati bertobat

Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
PadaMu semua bertekun

yang dicinta ’kan pergi
yang didamba ’kan hilang
hidup kan terus berjalan
meski penuh dengan tangisan

andai bisa ku mengulang
waktu hilang dan terbuang
andai bisa ku kembali
hapus semua pedih

andai mungkin aku bisa
kembali ulang segalanya
tapi hidup takkan bisa
meski dengan air mata







**Filem ini akan ditayangkan pada Disember depan. Sila tonton filem ini untuk membongkar kisah sebenar disebalik hubungan mereka sebenarnya.

SELAMAT HARI RAYA





**Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..hehehe =)

1,52,MALAYSIA,MERDEKA


Buat pengunjung Blog Dwicereka,
saya mengucapkan
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan
yang ke-52


1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan








**Tanya hati dan jiwa kita, "Merdeka kah aku??"

ARTIKEL DARI IBU (2)

Anggaran 9.45 malam, saya selamat sampai ke rumah untuk cuti hujung minggu yang jatuh pada 1 Ramadhan 1430. Terlihat sekeping keratan akhbar di atas meja komputer saya. Ternyata adalah sebuah artikel rencana Kaunseling Remaja dalam kolum khas akhbar METRO.


"GADIS EGO HILANG KEKASIH"


Ini adalah tajuk artikel yang ibu bagi kepada saya minggu ini. Selepas artikel bersyukur yang diberi 2 minggu lepas.. Saya amat gembira apabila diberi artikel yang ibu ambil daripada akhbar METRO, Isnin (3 Ogos 2009).



GADIS EGO HILANG KEKASIH
Ingin kembali menjalinkan percintaan tetapi keliru langkah yang perlu diambil

Soalan

Saya penuntut sebuah institusi pengajian tinggi awan, berusia 22 tahun dan baru berpisah dengan teman lelaki. Kami berkawan selama tiga tahun menyebabkan saya sukar untuk melupakannya.

Teman lelaki saya adalah seorang yang penyanyang dan mengambil berat.

Bagaimanapun, sikap saya yang ego menyebabkan sering mencetuskan pergaduhan dan saya tidak pernah menunjukkan rasa sayang kepadanya dan membuatkannya tertekan.

Saya sayang kepadanya, tetapi saya ego dan yakin bahawa dia adalah milik saya. Hal itu menyebabkan saya tidak pernah memikirkan perasaan dia.

Kini, dia tidak mengambil kisah terahdap saya dan memutuskan hubungan kami.

Saya benar-benar menyesal dan amat mengharapkan cintanya kembali. Namun, apa yang perlu saya lakukan? saya bingung dan buntu bagaimana untuk mengambil hatinya kembali.

Saya tidak mahu kehilanganya dan takut dia memikat perempuan lain. Saya menyesal dan ingin memulakan hidup baru dengannya.

Saya masih menantinya dan sukar melupakannya kerana banyak kenangan manis bersama. Saya tidak dapat menerima kenyataan kehilangannya.

Saya amat berharap bantuan Dr.

GADIS KECEWA
Alor Setar, Kedah.


Jawapan

Terlalu banyak meminta tetapi tidak pernah memberi dalam percintaan boleh memburukan keadaan. Hal ini kerana, cinta tidak pernah meminta sebaliknya perlu sentiasa memberi.

Cinta adalam perasaan sayang yang sentiasa terpamer melalui tindakan serta perbuatan.

Cinta sebenar perlu dibuktikan, bukan sekadar memendam rasa atau luahan kata.

Individu yang hanya memikirkan keinginan sendiri tanpa melihat tuntutan orang lain lambat-laun akan merasai kehilangan dan kesunyian.

Buktinya, sikap adik yang hanya memikirkan diri sendiri dan bersifat terlalu ego menyebabkan teman lelaki memutuskan hubungan.

Bekas teman lelaki adik merasakan dirinya tidak dihargai, disayangi dan yang paling penting dicintai oleh adik.

Individu yang merasa tidak disayang akan mencari jalan keluar dalam sesuatu perhubungan dan perasaan sayangnya akan berkurangan.

Cinta tidak dibina menerusi harapan sahaja. Jika benar sayang, nyatakan perasaan itu.

Untuk melembutkan hati bekas teman lelaki, dia perlu tahu perasaan adik terhadapnya.

Adik perlu berterus-terang. Luahkan melalui SMS, surat, atau e-mel jika sukar untuk meluahkan dengan kata-kata.

Adik perlu ikhlas dalam perhubungan cinta. Persoalannya kini, bukan apa yang adik akan peroleh, sebaliknya apa yang adik berikan dalam hubungan cinta itu.

Jika selama ini adik banyak memikirkan keinginan sendiri, sudah sampai masanya adik merasa simpati dengan perasaan bekas teman lelaki adik.

Buat masa ini, adik tidak perlu bersusah payah melupakan bekas teman lelaki adik. Biarkan proses itu berlaku secara semula jadi.

Masa akan menjarakkan kenangan adik bersamanya. Jika dia menyayangi adik, cintanya tidak akan kurang dan dia memaafkan adik serta menerima adik kembali.

Cinta mempunyai fungsi dan natijah sangat besar dalam kehidupan. Allah mengurniakan hukum cinta yang perlu dipatuhi. Moga adik menemui sinar dalam percintaan.






**Ibu, terima kasih.. Insya-allah, akan akak jadikan panduan dalam hidup. Ibu cukup memahami kebutuhan anak-anaknya ini. Motivasi yang berkesan =)

MUHASABAH CINTA


Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

MUHASABAH CINTA - EdCOUSTIC







**Mencari penguat hati, semoga aku lebih tabah menghadapi setiap dugaan dan cabaran yang datang melanda. Biar ia semakin menggila, namun aku tetap teguh. Tetap pada kedudukan yang tepat! =)

GATAL TANGAN


Rasa bosan pula dengan layout yang lama kat blog saya ni. Sejajar dengan warna kegemaran saya (merah). Saya pun mengambil keputusan untuk menukar layout blog ini kepada warna merah. Malangnya, apabila sudah siap mengedit. Saya rasa, lebih suka dengan layout yang sebelum ini (pink).

Sambil membuat assignment paradigm.. Saya menukar semula layout ini kembali seperti sebelum ini.. semasa proses mengedit, banyak gadget yang hapus.. Jam sudah pukul 3.00 pagi, kelas pula pukul 8.00.. Saya hanya dapat meninggalkan blog yang terbengkalai ini buat sementara waktu.





**Maaf! Blog akan diselenggara secepat mungkin =)

CS GATHERING DAY 3

- Fasilitator (Part 5) -


- Panas-panas kan badan dulu -


- "Dik, orang suruh design baju.. Bukan tulis lagu" -


- Acara kemuncak- Jom main air!! -







**Berikut adalah sekitar program yang berlangsung pada 8 Ogos 2009. CS Gathering Day 3 ini adalah merupakan program terakhir anjuran Exco COMPASS sesi Disember-April 2008. Segalanya adalah suatu kenangan yang tak dapat saya lupakan. Begitu juga dengan rakan-rakan seangkatan yang pernah bekerja bersama-sama saya sebelum ini. Tidak lupa juga buat rakan-rakan sekelas yang sangat baik hati.. i love u guys!!

MINGGU YANG TAK SIHAT

Minggu ini saya sedikit sibuk dengan hal-hal persatuan, sebelum pembuburan jawatan Exco tertinggi Computer Assosiation. Banyak hal yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Dalam 2-3 hari sebelum ni. Badan saya memang rasa tak tentu arah.. Sakit-sakit badan, sakit tekak, selesema.. (rasa macam nak demam). Namun, saya buat tak endah saja.. Tambahan lagi, Semalam (8/8/2009) ada orentasi pelajar-pelajar Part 1 (junior). kerja..kerja..kerja..

Walaupun saya dah lepaskan jawatan sebagai Vice President, ini adalah program terakhir yang saya perlu selia.. Keadaan saya menjadi lebih teruk selepas program berkenaan (sesi pagi, malam ada sambungan program lagi). Kepala saya sakit sangat, macam nak pecah. Badan memang dah lesu sangat. Maka, terpaksalah saya pergi ke Klinik Penawar, tambahan lagi atas desakan seseorang sejak dari semalam lagi.

Akibatnya, saya dihalau balik oleh UiTM selama 4 Hari. Jika saya tak nak balik, mereka akan menempatkan saya di Ledang Inn (tempat penginapan di atas bukit..dalam kawasan UiTM..eeeee..sapa yang nak duduk kat Ledang Inn yang berhantu tu).

Jadi, terpaksalah saya pulang malam tadi dengan menumpang rakan saya malam tadi dan selamat sampai di rumah jam 11.55 malam =)







**Buat rakan tersayang, maaf sebab meninggalkan kerja yang banyak buat kalian. Sedangkan segalanya belum selesai.. Bie akan buat kerja lebih nanti.. bila dah ok! =)

CERITA H1N1 DI UITM JOHOR


Hari ini, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) mengagihkan topeng (mask) kepada semua pelajar UiTM segamat, Johor.. hehehe.. Tapi, 1 kelas saya tak pula dapat topeng itu. Kalau tak, mesti kami ghairah memakainya ke mana-mana. Saya dan rakan-rakan yang baru pulang dari kelas Paradigm agak terkejut, apabila mendapati hampir semua pelajar memakai mask tersebut... Rasa terancam juga dengan fenomena berkenaan, bagai diambang penyakit..(seram...)

Kini, pihak universiti berusaha keras dalam menangani wabak ini daripada menular dalam kalangan pelajar disini. Teman sebilik saya (Tuti) yang demam telah dikuarantin selama seminggu. Namun, saya pula yang jadi takut nak balik bilik...Hehehe..

Sejak, salah seorang pelajar disini dilaporkan kritikal dan telah ditempatkan di ICU Hospital Daerah Segamat. Kami mulai sedar bahawa masalah ini tidak boleh dipandang enteng (ringan).


- Pelajar part 1 dalam perjalanan ke KO,
sangat ceria apabila saya nak ambil gambar -



- Flyers yang diberikan oleh Unit Kesihatan UiTM Johor -


- Rakan saya yang sedang bersembang di Uptown-







**Buat rakan-rakan yang sedang tidak sihat, semoga kalian cepat sembuh dan memulakan pengajian semula. Kami merindu kalian =)

CERITA MINGGU INI

Sebenarnya, ibu janji nak pergi tidur di tepi pantai minggu ini. Dah lama rasanya tak pergi berkhemah. Terlanjur ada cuti panjang ini, saya cuba mengajak ibu ke sana. Namun, ibu mengatakan

"Boleh, tapi, insya-allah"

Saya tunggu saja masa itu tiba. Kalau ayah, semestinya akan mengeluarkan ayat ini,

"Boleh, jom kita pergi" hehehe...

Hari ini, merupakan hujung minggu yang telah dijanjikan. Namun, saya terpaksa bersedih sedikit kerana ibu terpaksa membatalkan rancangan ini disaat akhir atas sebab urusan kerja yang belum selesai. Sebagai anak (yang baik..cewah...) saya akur saja.. Masih ada waktu yang lain untuk berkhemah di tepi pantai seperti sebelum ini.

Hmmm..terkenang pula, saat-saat indah semasa berkhemah di Pantal Tanjung Balau, Kota Tinggi, Johor. Pada September 2007. Berkhemah bersama keluarga, masak BBQ, memancing, bina istana pasir dan lain-lain (hmmmmm...rindunya, aku mahu ke pantai!!)


- Ibu dan jiran khemah kami - buat BBQ -


- Ayah sedang bermain layang-layang saya -


- Di khemah, sedang keletihan dan tak ingat dunia.. -


- Ayah dan adik memancing -


- Memasang umpan yang power, tapi dapat ikan kecik je -







**Ketika ini, saya sibuk betul ambil gambar sana sini. Balik rumah, baru saya sedar, yang saya tak ada ambil gambar diri sendiri.. huish~.

ARTIKEL DARI IBU

Lagi artikel dari ibu..

Ketika saya sedang bersantai dalam bilik. Tiba-tiba ibu masuk sambil memengang beberapa helai kertas berwarna putih. Ibu memberikan sehelai kertas itu kepada saya.

"Nah, artikel lagi"
"Tentang apa ibu?"
"Bersyukur.."
"ooo.."

Selepas memberikan kertas ibu, ibu berlalu keluar dari bilik saya. Beberapa helai lagi kertas yang tersisa itu. Saya tak tahu, ibu mahu memberikannya kepada siapa.

Ibu saya sememangnya rajin mengerat artikel-artikel dari surat khabar dan majalah (selalunya, dari akhbar) kemudian di fotokopi sebagai simpanan peribadinya. Kadang kala, diberikan khas kepada saya. Jika dia merasakan maklumat itu amat berguna untuk saya.

Sejak saya sekolah menengah, banyak juga artikel yang ibu beri..
antaranya seperti;

  • Selawat Fatih
  • Gejala murtad anak merdeka
  • Maklumat gerhana bulan
  • 10 waktu mustajab berdoa
  • Khutbah wada' ( khutbah terakhir Nabi Muhammad s.a.w)
  • Bersyukur
  • DLL
Berikut, adalah kandungan dari artikel tersebut;




Kita wajib bersyukur kerana dengan bersyukur kita mendapat jaminan pertambahan dan gandaan. Yang menjamin ini datang dari Tuhan yang maha Kaya lagi berkuasa iaitu Allah


PERTAMA :

Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.

KEDUA :

Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita tidak cerdik, ucap saja "Alhamdulilah" (segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan adalah Allah.

KETIGA :

Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik, kita perlu bersyukur kepada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibu ayah kita.

KEEMPAT :

Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah. Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur adalah mendidik anak-anak sehingga menjadi orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Mereka yang menjadi guru dan mempunyai ilmu sepatutnya berkhidmat dengan ikhlas untuk umat.

KELIMA :

Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur. Tetapi, dalam bab ini, kita mesti berhati-hati, kerana dibimbangi mengundang sikap riak.








**Membaca bahan ilmu, kekal sebagai petunjuk dan panduan dalam kehidupan mendatang. Buat ibu tercinta, terima kasih kerana prihatin dengan kebutuhan anak-anakmu yang sedang menempuh kehidupan yang serba mencabar ini. =)

OH, KAMPUNGKU MUAR! (2)

"Amoi...Wes mangan opo urung" (Dah makan ke belum)
"Urung mbah" (Belum tok)

Dialog bahasa jawa pagi itu antara saya dan Mbah Kassim. Mbah Kassim, adik kepada atok saya. Entah kenapa, dari kecik saya dipanggil "Amoi"(mungkin, muka saya macam anak cina barangkali..hehehe). Saya memang lebih rapat dengannya sejak kecil lagi.

Oh, kampungku Muar!

Di Muar, Bahasa jawa sememangnya menjadi bahasa pertuturan di kampung saya. Tak kira dari ceruk mana sekalipun, bahasa jawa yang akan kedengaran di sana sini. Sejujurnya, saya memang tak faham langsung bila, makcik, pakcik, atuk, nenek saya speaking.. hehehe. Almaklumlah, saya generasi muda yang lebih banyak terdedah dengan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Namun, bahasa keturunan ini juga tak pernah saya lupakan.

Terkadang, saya bingung juga. Atuk dan nenek saya suka berkomunikasi dengan saya dalam Bahasa Jawa. Seperti biasa, ibu dan ayah lah yang menjadi translator untuk saya. (hehehe.. kalau bahasa yang mudah-mudah tu saya tahu la..)

Antara Bahasa Jawa Ringkas yang saya tahu;

  • Siji - (satu)
  • Loro - (dua)
  • Telu - (tiga)
  • Papat - (empat)
  • ..sampai sepuluh sahaja..(hehe..)
  • Urung - (belum)
  • Wes - (sudah)
  • Kakang - (abang)
  • Endas - (kepala)
  • Isin - (malu)
  • Ngombe - (minum)
  • Mangan - (makan)
  • Ngomong - (cakap)
  • Ngorok - (dengkur)
  • DLL (tak banyak yang saya tahu..hehe..)


- Ibu dan ayah sedang menikmati buah rambutan -


- Hidangan Segar dari Ladang..hehe (enak) -


- Kanak-kanak (sepupuku) turut menikmati buah rambutan -
( di depan rumah)


- BIE sedang mencari.. apa?? -






**Saya paling suka sikap orang berketurunan Jawa (mungkin orang lain juga begini). Pada pengamatan saya, setiap kali tetamu datang bertandang,Mereka sudah dijamu dengan minuman dan makanan.. Tetamu wajib pulang dengan perut yang kenyang. (Walaupun dengan hanya secawan teh o panas dan beberapa keping biskut kering).

"Makan adalah hal yang menggembirakan" Ibu sering berkata begitu.

Insya-Allah, akan saya amalkan sikap ini =)

Like us on Facebook


Si gadis yang telah melangsungkan perkahwinannya di tanah tumpah darahnya JOHOR Darul Ta'zim