NEGATIF DAN SENSETIF


"Berfikiran negatif dan bersikap sensitif" Suatu perasaan yang saya rasa perlu dikikis dalam jiwa seorang manusia (peringatan untuk diri sendiri). Begitu juga dengan saya, terkadang berfikir sejenak. Terlalu "negatif"kah aku dan mengapa perlu terlalu "sensitif" dan menjeruk rasa?

Ya... saya akui, sikap sensitif terhadap perkara sekeliling itu amat perlu untuk menunjukkan yang kita ini peka dan mengambil tahu tentang sesuatu perkara yang berlaku. Moga tidak tersalah tafsiran barangkali? meng"agak-agak" saja berkemungkinan menimbulkan sesuatu yang "salah". Maka, kita akan menyalahkan yang benar dan mungkin juga akan membenarkan yang salah.!

"Oh! sinisnya kata-kata si polan binti si polan dan si polan bin si polan itu kepada aku"

Dek kerana kata-kata hati manusia mudah tercalar. Aduh! sakitnya tidak terperi... Kenapa ya!? Terkadang, kita amat menjaga tutur kata tika berbicara dengan sesiapa sahaja (kita tak sempurna), mungkin kadang-kadang tidak sedar akan menyakiti hati orang lain. Namun, orang lain pula MENYAKITKAN HATI kita. Sehingga kita merasa, mendiamkan itu adalah jalan yang terbaik (mungkin)

"Sensitif" sangat kah aku ni?

Pabila kita sering terluka dek kerana kata-kata. Orang lain akan membolak-balikkan kedudukan sebenar kejadian. Maka, kita dikatakan "terlalu sensitif".. haha.. Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini!?





**Wah... cerita soal hati pula kan!? soal hati ini sangat subjektif. Namun, saya rasa ramai berpendapat seperti saya (harap-harap begitulah. hehe..)

GHARQAD

GHARQAD adalah nama sebatang pokok. Pokok yang akan bersekongkol dengan laknatullah pada masa pertempuran (peperangan) berlaku antara umat islam dan yahudi. Hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:

“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: ‘wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya’, kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi”



Pokok Gharqad, adalah panggilan bagi pokok Yahudi dalam bahasa arab. Dalam istilah botani, pokok Gharqad dikenali sebagai spesis Boxthorn, termasuk dalam keluarga Solanaceae yang terdiri lebih daripada 90 spesis. Nama-nama lain yang biasa digunakan untuk pokok ini ialah;
  • Desert-thorn
  • Christmas berry
  • Wolfberry
  • Matrimony vine
  • Tea-tree
  • Goji






**Moga kalian faham dan semakin sedar akan meej yang hendak disampaikan. Jangan ada yang tersalah menafsir. Pandanglah segalanya dari sudut yang lebih terbuka. Jangan cangkupkan ruang pemikiran anda. Terima kasih.

Like us on Facebook


Si gadis yang telah melangsungkan perkahwinannya di tanah tumpah darahnya JOHOR Darul Ta'zim