PEMILIH? PENTING KE?

"Pemilih?"

"Penting ke?"

"Sudahkah anda menunaikan tanggungjawab anda sebagai rakyat Malaysia?"

"Sudahkah anda mendaftarkan diri sebagai pemilih?"

Jawapan saya adalah;

"Ya, saya sudah melakukannya!"

Janji saya pada ulang tahun kelahiran yang ke-21, 30 Oktober 2010 adalah untuk mendaftarkan diri sebagai pemilih pada pilihan raya yang akan datang. Sekaligus, memadamkan rekod 1:40 dalam negara kita. Anda sedia maklum tentang isu ini bukan!? Maka, bertindaklah sekarang.

Caranya amat mudah, saya hanya pergi ke kaunter pejabat pos. Ambil nombor, tunggu sebentar, nyatakan kemahuan saya untuk mendaftar sebagai pengundi, berikan kad pengenalan, dan selesai. Anda akan diberikan slip seperti dibawah ini sebagai rujukan.


Sebelum itu, anda hendaklah memastikan syarat-syarat wajib untuk mendaftar telah dipatuhi. Syarat-syarat kelayakan untuk mendaftar sebagai pemilih adalah seperti yang berikut:
  1. seorang warganegara Malaysia;
  2. telah mencapai umur 21 tahun;
  3. bermastautin di bahagian pilihan raya yang ingin didaftarkan.
  4. tidak dihalang / hilang kelayakan oleh undang-undang yang berkuat kuasa.
Peringatan untuk syarat ke-3!

Situasi 1
Maksudnya : Kalau anda tinggal di Johor Bahru (misalnya), daftarlah di Johor Bahru. Jangan pula daftar di Pejabat Pos Kuala Lumpur.

Situasi 2
Maksudnya : Jika anda sudah berpindah ke tempat lain. Misalnya, sebelum ini anda tinggal di Melaka. Namun kini, anda sudah berpindah ke Kedah. Anda perlu buat "Pendaftaran Tukar Alamat dan Pusat Mengundi" di mana-mana;

  1. Pejabat-pejabat SPR
  2. Pejabat-pejabat pos berkomputer
  3. Wakil-wakil jabatan
  4. Wakil-wakil parti politik (daftar baru sahaja)
  5. Pasukan Outreach SPR 





**Sahabat sekalian yang sudah berusia 21 tahun dan lebih 21 tahun, sila tunaikan tanggungjawab anda ya!? anda punya hak untuk memilih kerajaan untuk memerintah negara melalui pemilihan wakil rakyat untuk mewakili mereka di Dewan Rakyat dan Dewan-dewan Undangan Negeri.

TITISAN HIKMAH

Kudrat ilahi, menghapus jerih kepayahan
dengan seluruh kekuatan-Nya
Titisan hikmah menyeret kealpaan
dengan seluruh kesedaran
dan pengertian.
Payah!


KAUNTER PERTANYAAN

Berikut adalah pertanyaan yang ditanya oleh NORNAZIRAH ASHAR kepada saya menerusi blognya;

Berikan nama orang yang telah membuat anda tertawa malam tadi?
Ibu saya

Apa yang anda lakukan 1 jam yang lepas?
Minum petang bersama keluarga saya

Apakah sesuatu yang terakhir yang ingin anda jeritkan?
Arrghhhhhh

Ke mana tempat yang anda akan pergi?
Panggung wayang

Apa barang terakhir yang anda bayar?
"Top-up" RM10

Dimanakah anda malam tadi?
Di rumah

Apakah perisa ais krim yang enak?
Vanilla dan Coklat

Mahukah anda memotong rambut anda?
Ya, dan saya telah melakukannya pada minggu lepas

Adakah kamu suka melatah?
Tidak

Jika anda melatah, adakah anda akan menjerit (dengan kuat)?
Tidak pernah melatah

Apakah kandungan mesej terakhir yang anda terima?
"Ok, Thanks"

Adakah anda akan berkahwin pada masa akan datang?
Ya

Adakah anda mengunyah penyedut minuman?
Tidak

Adakah anda mempunya ayat yang tersendiri?
Loviey Doviey

Adakah anda menyukai/menyintai sesiapa?
Ya





**Pertanyaan dalam Bahasa Inggeris, dialihbahasa ke Bahasa Melayu

PERNIAGAAN SAYA

Saya mula berbisnes!? biar betul... hehehe.. Apa yang tak betulnya kan!? Tak ada yang mustahil. Kini saya menjadi saudagar kain! Fabrik bermutu tinggi dan diimport daripada Jepun dan tempat-tempat lain juga. Ada produk-produck lain juga menanti. Saya akan "Update" dari masa ke semasa.!

Mari berkunjung ke MARHUNA





**Mari-mari... murah! Murah!



*

DOOODOLLS

Dooodolls kini lebih menarik perhatian saya. Semua karakter kartun Dooodolls amat comel. Saat pertama kali saya kenal Doodolls ketika sedang berada di MPH Mid Valley. Pokoknya,saya sudah jatuh cinta.! Tambahan lagi, Dooodolls adalah barangan dan ciptaan Malaysia. Sokonglah, barangan buatan Malaysia! Nak tahu apa itu Dooodolls? Lihat gambar-gambar dibawah, ihsan daripada www.dooodolls.com



Comel kan!? semuanya adalah karakter kartoon dooodolls. Saya mahu mengumpul semua koleksi karakter kartun ini. Malangnya, harga bagi setiap karakter adalah sangat mahal =( Setakat ini, saya hanya ada Droolie, salah satu karakter Dooodolls yang dihadiahkan oleh sahabat baik saya pada ulang tahun ke-21. Droolie kini berada di kunci kereta saya. Sangat suka, sebab dia kaler pink~ heee

Inilah Droolie, teman kesayangan saya. Kini








**Sahabat, boleh minta kalian hadiahkan Dooodolls untuk saya tak!? hehe.. *statement tak tau malu sungguh! ahhaha ;D

KUNCI 21

Mengimbas...

Ulang tahun kelahiran saya yang ke 19. Ibu menghadiahkan saya seutas rantai emas bersama loketnya. Adalah menjadi kebiasaan ibu dan ayah saya, memberi anak-anaknya peluang untuk membuat pilihan atas hadiah tersebut (namun, tetap ada syarat-syarat yang harus dipatuhi. Seperti, kadar budgetnya. he.he..) Selepas ibu memilihkan seutas rantai, saya pula memilih loketnya. Pada ketika ini, saya memilih loket berbentuk kunci.

Contoh Rantai dan Loket Kunci

Kata ibu,
"Pilih loket yang lain"
"Kenapa pula? Loket ni cantik lah bu. Comel" kataku.
"Biasanya ibu ayah hadiahkan rantai dengan loket kunci bila anak dah berusia 21 tahun"
"Kenapa pulak?"
"Rantai dan loket kuncikan lambang kebebasan. Lambang ibu bapa mula membebaskan anak selepas usia 21 tahun"
"Jadi kena tunggu akak 21 tahun lah ni? Baru dapat loket kunci?"
"Tak, ibu tak akan hadiahkan rantai kunci pada akak, sebab ibu ayah tak akan bagi kebebasan pada anak sampai bila-bila pun"
"he.he.." aku terpinga dan memilih loket berbentuk 2 hati. Lambang hati ibu dan ayah yang harus ku jaga sepanjang hayat.

30 Oktober 2010 yang lepas, genaplah usiaku 21 tahun. Cerita tentang Kunci dan 21 tahun kembali menerjah ruang fikiranku. Terkenang kenangan lama. Kini, mula melakar kenangan baharu mengenai Kunci dan 21 tahun.

Tidak pernah saya jangka bahawa pada usia 21 tahun, ibu dan ayah yang dahulunya enggan menghadiahkan loket kunci kepada anak perempuannya telah menukarkan pemberian istimewa  pada hari lahir saya pada tahun ini. Masih lagi mengenai Kunci dan 21 tahun, tetapi bukan loket kunci di hari lahir yang ke-21. Tetapi, adalah ia adalah Kunci kereta di hari lahir yang ke-21 tahun. Saya sangat teruja!

Masih kekal dengan tradisi memilih sendiri kehendak atas sesuatu pemberian daripada ibu dan ayah. Saya diberi peluang untuk memilih warna kenderaan saya. Hitam! ya..hitam menjadi pujaan hati saya.


Kenderaan itu tiba dirumah 3 hari sebelum saya menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-21. Pada tika itu, saya masih berada di Shah Alam.Hati seakan meronta pabila mengetahui perihal itu. Terima kasih ibu ayah, atas pemberian yang tidak ternilai harganya bagi diriku.


Akan saya gunakannya dengan sebaik mungkin. Saatnya memerlukan, kerana semester hadapan saya terpaksa tinggal di luar kampus. Segalanya adalah untuk kemudahan, bukan kebebasan. Kunci dan 21 tahun pada 2010 ini adalah Lambang Kasih Sayang dan Cinta saya terhadap keluarga saya.

Istimewa <3

Jutaan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada keluarga, saudara-mara, sahabat, kenalan rapat mahupun jauh yang menyambut ulang tahun kelahiran saya yang ke-21 pada tahun ini.


Terima kasih untuk semua hadiah-hadiah ini, kalian adalah anugerah terindah dalam hidupku.








**Umur dan 21 tahun, tak sabar mahu mendaftar sebagai pengundi. Azam : Tidak akan pernah tertinggal walau satu penggal sekalipun.. hapuskan 1:40 dalam Malaysia!!!

Like us on Facebook


Si gadis yang telah melangsungkan perkahwinannya di tanah tumpah darahnya JOHOR Darul Ta'zim