Follow Us @soratemplates

Monday, 27 May 2013

DIY PETA KE RUMAH PENGANTIN

01:54:00 22 Comments
Atas permintaan rakan blogger
Cik Bie come out dengan entri cara-cara
DIY Kad Perkahwinan
Sebelum Cik Bie pergi lebih lanjut untuk tutorial kad ni
Yok Kita belajar cara-cara macamana nak
buat peta rumah pengantin dengan menggunakan
perisian Microsoft Visio.

Peta adalah satu komponen terpenting dalam sebuah kad perkahwinan
Seeloknya, biarlah mudah, ringkas, dan tepat.
masukkan tanda-tanda penting yang mudah dikenali sepanjang perjalanan itu.
Seperti pam minyak petronas, sekolah kebangsaan apa-apa,
lebih mudah dan tepat kan?

Pengunaan Microsoft Visio adalah lebih mudah,
Sebab dia dah built-in template untuk buat peta.
Tinggal pilih-pilih dan tepekkan je mengikut cita cara.
Cara-caranya adalah seperti berikut

Selamat mencuba ya kawan-kawan.







Tarra!! dah siap pon.!



Monday, 20 May 2013

BLOG MERAH JAMBU

00:06:00 0 Comments

Kepada Blog Merah Jambu aku,

Aku tidak pernah melupakan kamu,
entah kenapa banyak hal yang membeku
dan kaku dibenakku saban waktu

meski hari-hari yang aku lalu
semakin kelu berpadu
mengental menjadi satu
aku menjadi bisu

antara butir kata dan perasaan aku
yang mana jadi pilihan kalbu?
Jawabkannya untuk aku

Wahai Blog Merah Jambuku.

Sunday, 5 May 2013

TIPS : MENANGANI PATAH HATI II

07:42:00 5 Comments
Sambil kita mendengar liputan keputusan rasmi daripada SPR
Ayuh! Kita sambung tips seterusnya yang tertangguh sejak semalam

Tips 2
--*--
Elakkan termenung dan menyendiri
Positifkan diri Anda!




Dalam keadaan begini, kita tak seharusnya menyendiri
Bila kita termenung, secara tidak langsung kita 
akan mengenang, menyesali dan akhirnya
tanpa kita sedari, kita akan 
menyalahkan takdir.

Sedangkan ini adalah ujian daripada Allah buat kita
yang sejak dahulu (lahir) lagi sudah tertulis 
di Luh Mahfuz.

Maka,
Keluarga dan kawan-kawan
adalah medium (insan) terpenting dalam kita 
menangani masalah ini.

Jangan nafikan mereka dalam kehidupan anda
Ajak mereka berbual (selain hal kesedihan)
wujudkan satu perbualan dan aktiviti yang menggembirakan
bersama mereka, bina suatu hubungan yang akrab
lebih daripada biasa bersama mereka
kerana mereka sentiasa ada bersama kita.
sentiasa membantu dan memberi semangat 

Di samping itu,
Dekatkan diri dengan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan
cuba keluar daripada masalah dan
 hadapi masalah dengan cara yang bijak

Jangan pernah lari daripada masalah,
seperti berkurung dalam rumah, menyendiri, murung 
kerana takut dan malu untuk berhadapan dengan masyarakat
takut dengan cemuhan dan kutukan mereka terhadap diri kita.

Memang, 
Cik Bie akui. 
Masyarakat akan pandang serong kepada
perempuan yang putus tunang. Jika putus cinta tu, sudah
menjadi suatu perkara biasa. Tetapi, bukan untuk putus tunang
dugaannya terlalu besar dan berat.
Terutamanya bagi perempuan.

Tapi, persepsi masyarakat yang jumud ini sukar diubah.
Mereka tidak mengetahui perkara yang sebenar
dan hanya tahu menuding jari dan membuat andaian
yang tidak berasas.

Berat, memang berat.
Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul
Dalam keadaan kita diuji, kita ditimpa juga
dengan dugaan fitnah daripada orang-orang seperti ini

Apa yang pasti adalah kita, kita yang perlu kuat dan tabah
Positifkan diri semaksimum mungkin.

Buang anggapan buruk masyarakat jumud itu dari 
akar fikiran kita, setkan dalam minda bahawa
tidak semua masyaraat diluar sana berfikiran begitu
kebanyakkan mereka kini sudah berfikiran terbuka. 

Tingkatkan keyakinan diri
dan berani menghadapi semua masalah dengan tabah
kerana keberanian itu menunjukkan kebenaran
"Berani kerana Benar"
Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui segalanya

Kemurungan dan ketakutan adalah permainan perasaan
yang wujud daripada godaan syaitan. Selain itu,
Kita menjadi begitu, akibat konflik dalaman diri yang sukar menerima
hakikat dan kenyataan yang menyakitkan dan
memalukan ini.


Tapi, sedarlah. Semua itu bukan penyelesaian,
Ia hanyalah suatu beban yang akan selalu kita bawa selamanya
Silap hari bulan, terpaksa makan ubat anti-depression
atau lebih dikenali sebagai Pil penenang yang selalunya
dimakan oleh Orang Gila

Mahukah jadi seperti itu?

Tidak ada siapa yang dapat membantu kita selain daripada diri sendiri
Dalam menghadapi kemelut dan konflik yang berlaku,
Cik Bie selalu bermonolog dengan diri sendiri
dengan bertanya
"Apa yang engkau lakukan sekarang ni Bie?"

Setiap kali itulah Cik Bie akan menyedarkan diri sendiri
selalu berfikir kesan-kesan buruk yang akan memberi kesan
kepada diri Cik Bie, jika Cik Bie terus menerus 
menyalahkan takdir, lari daripada masalah
Takut dengan cemuhan orang 

Buang beban itu, campakkan dia jauh-jauh dengan cara ini.

Keluar dan berhadapan dengan masyarakat dengan lebih berani

Jangan pernah menyendiri, kerana kita tak pernah sendiri

Love,

BIE



Saturday, 4 May 2013

TIPS MENANGANI PATAH HATI I

08:41:00 2 Comments
Assalamualaikum w.b,t
Hari ini Cik Bie dikejutkan dengan 1 mesej daripada rakan blogger juga
Dia banyak memberi nasihat kepada Cik Bie ketika Cik Bie bergelut
dengan konflik diri yang sedang memuncak.

Berita ini sungguh mengejutkan Cik Bie,
tanpa diduga, kami juga menghadapi nasib yang sama.
Subahanallah

Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui 
apa yang terbaik buat hamba-hambanya

Hari ini, Cik Bie akan berkongsi serba sedikit tips bagaimana
menangani masalah patah hati.

Bukan lah Cik Bie nak cakap Cik Bie ni pandai-pandai je nak motivate orang
Tapi, pengisian entri kali ni biarlah membawa manfaat kepada 
sesiapa yang mempunyai nasib yang sama seperti Cik Bie
dan yang lain-lain. Sekurang-kurangnya kita
dapat berkongsi dan memberi panduan kepada
orang-orang yang memerlukan secara langsung
atau tidak langsung

Berikut adalah serba sedikit tips yang Cik Bie lakukan ketika menghadapi
masalah dan ujian daripada Allah s.w.t ini.

Alhamdulilah dalam masa 3 bulan

La Tahzan
(Tiada lagi kesedihan)

Alhamdulilah

Tips 1 
--*--
Merintih dan mengadulah segala perkara yang terbuku dihati kepada Allah s.w.t
dengan mengunakan medium doa selepas solat

Sesungguhnya, dia maha mendengar 

Terkadang tak seharusnya setiap masalah yang kita hadapi
secepatnya kita nak cerita kepada orang.
Paling pun orang akan response, sabarlah..
apa-apa pun, apa yang kita rasa tak lah meringankan
kesedihan kita pun.

Cik Bie ambil iktibar sebelum ni,
 kenyataannya ialah tak semua orang akan menyenangi dan menyukai
Setiap butir kata yang keluar daripada mulut kita
Meskipun itulah kenyataan dan hakikat yang sebenar.
 Nanti-nanti timbul pula masalah lain yang lebih menyedihkan
dan mengusutkan fikiran kita yang sudah sedia terganggu

 Bagi Cik Bie,
 Cukuplah semua perkara tu diadukan kepada Allah s.w.t
kerana hakikat seorang muslim itu ialah
menunjukkan sebenar-benar sifat lemah dan kehambaannya
ketika dia berhadapan Allah s.w.t.
masa didepan Allahlah kita tunjukkan siapa diri kita
macamana kita nak meraung ke, menangis, mengadu,
merintih. Buatlah.. dia sentiasa mendengar. 

Kenapa tidak kita mengadu pada Allah kan?
Sebab Dia dah berfirman


 Maksudnya :
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai 
Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) 
Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. 
Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), 
dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."
Surah Al-Baqarah, Ayat 186

Allah mengatakan yang Dia tu adalah hampir dengan kita
hampir means dekat. Maksudnya macam kawan kita paling rapat
dan orang paling dekatlah yang tahu segala macam benda tentang kita

Jadi pokok persoalan yang tak perlu dipersoalkan adalah
Allah itu adalah yang paling hampir dengan kita
dan mengadulah dengan Dia

Alhamdulilah
Sebab selepas itu, secara tidak sedar
Allah akan susupkan suatu ketenangan
yang tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata
ketenangan yang mendamaikan hati dan fikiran kita
masalah itu akan terbang dengan sendirinya dan membuat kita
Tidur dengan lenanya.

 Tidur yang cukup juga memainkan peranan ya kawan-kawan
Kalau tidur tak cukup, system ketahanan tubuh akan lemah
Bila lemah, kita akan mudah emosi dan menangis.
Bila mudah emosi..syaitan suka, sebab tulah
dia menggoda suruh buat benda-benda Bodoh.

 Cuba kita ambil iktibar kisah Nabi Yaakub a.s
ketika dia menghadapi kesedihan kehilangan
anak kesayangannya Nabi Yusuf a.s.
Baginda mengatakan;


Maksudnya :
Ya´qub menjawab: "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah 
aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku, 
dan aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tiada mengetahuinya".
Surah Yusuf, Ayat 86

dan

firman-Nya lagi


"Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita 
apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, 
serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami
dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah?
Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu)."
Surah Al-Naml, Ayat 62

Cik Bie rasa, sampai sini sajalah perkongsian kita untuk tips pertama ni
Insyaallah, esok Cik Bie akan sambung lagi untuk tips-tips yang seterusnya
Moga ianya bermanfaat dan dapat membantu fasa pertama
memulihkan kembali hati dan semangat untuk terus hidup
dibumi Allah s.w.t yang sesungguhnya indah dan mendamaikan

Love,

BIE