WARNA-WARNI TEMA PERKAHWINANKU

Jeng.Jeng.Jeng
Cak!
Sebelum masuk dalam urusan membuat persiapan perkahwinan
mari kita buat ulangkaji sedikit mengenai warna-warna tema
sepanjang majlis perkahwinan Bie dan En.Z berlangsung.

Hehehehe.. kalau tak buat recap ni,
Bie pon boleh lupa dong! hehehehe.

Berikut adalah majlis-majlis yang telah diaturkan untuk kami;

Mandi Serapat Bunga
Majlis Ijab Qabul
Majlis Berzanji & Marhaban + Majlis Berinai
Majlis Khatam Al-Quran
Majlis Persandingan
Majlis Menyambut Menantu

dan setiap majlis berikut ada tema warnanya yang tersendiri
Al-maklumlah, kami semuanya nak DIY dan uruskan sendiri
makanya, semuanya perlukan perancangan awal.
Meski adalah beberapa kekurangannya. Tapi alhamdulilah
majlis berjalan dengan lancar mengikut apa yang telah diaturkan

Semuanya atas aturan Allah S.W.T, sesungguhnya kita manusia ni,
hanya mampu merancang kan? Yang penting sekali adalah doa.

Warna-warna tema ini adalah persepakatan antara Bie dan En.Z
serta keluarga masing-masing (mengikut keperluan) kerana tak semua
keluarga diwajibkan mengikut tema.
Oleh kerana, banyak sangat daaa majlisnya.. hehehe

Zazz warna contoh dan sekeping gambar teaser
bagi setiap warna tema yang cuba digunakan
bagi setiap majlis yang dirancang.

***

Mandi Serapat Bunga
Tema batik dan Lucite Green/Dark Lucite Green



Majlis Ijab Qabul
Tema Pengantin adalah gabungan warna 
Off-White, Lucite Green, Soft Purple



Majlis Berzanji & Marhaban + Majlis Berinai
Tema pengantin adalah Melayu klasik dengan
Songket Merah, dan tetamu serta bridesmaid
digalakkan memakai pakaian hitam (konon-konon
ala-ala warna baju dayang dan hulubalang istana kot) Cet!




Majlis Khatam Al-Quran
Tema gabungan krim, red dan pink




Majlis Persandingan
Tema gabungan merah, baby blue, turquoise



Majlis Menyambut Menantu
Tema gabungan Gold, Coklat, Hijau, Kuning
(akibat masalah teknikal) sepertinya warna tema hijau
digantikan dengan warna purple.



Sekian, berjumpa pada sambungan akan datang yo
Papai

KURSUS PRA-PERKAHWINAN @TTDI

Assalamualaikum W.B.T
Cak, rindu dekat blog ni. Rindu juga nak menulis lagi
Rindu juga nak terbitkan karya dalam media massa lagi.
Upsss.. dah termasuk bab lain pula kan.

Bie nak sambung cerita tentang persiapan perkahwinan pula
Rasanya tak dapat banyak buat persiapan pun
untuk tempoh 5 bulan sebelum perkahwinan kami

Untuk sesiapa yang tak tahu, Bie bertunang hujung bulan 12
dan berkahwin hujung bulan 5 pada 2014
Makanya, memang ada cuma 5 bulan untuk buat
semua persiapan. Gilo tak?

Tapi rasanya ada orang lain yang lagi gila,
dengan persiapan perkahwinan yang kurang daripada sebulan pun ada kan?
heheheheh..

Cerita tentang persiapan awal kami sebelum mendirikan rumah tangga
haruslah bersama-sama pergi menjalani 
Kursus Pra-Perkahwinan
Lokasi yang menjadi pilihan adalah
di Masjid At-Taqwa, TTDI
dan kursus 2 hari ini dikelolakan oleh 
Kak Ana daripada 
Siapa yang berkursus disini juga? Angkat tangan! hehe
Best kan? dalam perkarangan masjid dan semuanya
tenang dan sopan menjaga batas dan adab masing-masing


Lepas buat research dan membaca beberapa review mengenai
kursus perkahwinan disini bie dan Z pon bersetuju
untuk sama-sama berkursus disini.

Hari pertama kami berkursus, depan masjid (dalam perkarangan masjid)
ada warung untuk anda yang berkursus untuk makan.
Sebab pihak penganjur tak beri sarapan pagi. Cuma beri makan pagi
itu pun pada pukul 10. 

Kami ni perut jawa (Z bukan org jawa) hehehe.. 
makanya, tak dapat nak menahan kelaparan dan kebiasaan kami
yang suka sangat sarapan pagi dengan makanan berat


Tulis borang yang disediakan dan buat pembayaran
diluar dewan kuliah terlebih dahulu. Alhamdulilah, datang awal.
Makanya, sempat sarapan dulu dan mendaftar dengan tenang
tanpa perlu berrebut dengan orang lain yang turut sama berkursus
Setelah itu kami diberikan fail dan modul kursus serta buku



Ruang kursus memang agak sempit sedikit, tapi
ceramah yang disampaikan oleh semua
ustaz dan ustazah sangatlah bermanfaat dan kelakar
Tapi, kalau lepas makan tengah hari tu memanglah tak ada ampun

Mata mesti nak terkatup juga.
Namun, dapatlah diri ini mengawalnya sebab duduk
agak depan juga diketika ini. hehehe



Ustaz yang bercerita mengenai undang-undang perkahwinan Islam
Best! dan kelakar. Lupa pula namanya
Berikut adalah gambar disekitar perkarangan masjid
Tenang dan mendamaikan tentunya! :)




Selamat
Terasa rindu dengan kursus-kursus seperti ini.
Kalau nak rasa selalu, bolehlah pergi ke
Konvensyen Bidadari yang selalu dianjurkan oleh IMuslim Media
pada setiap tahun. Nak tiket? boleh beli dengan iols. 

Hehehe..

Love, Bie

DENGUE IN 7 DAYS


Seminggu yang lepas, dalam kesamaran
Cik Bie sedang menyibukkan diri mengupdate segala macam
persiapan pertunangan dan bakal memasukki isu persiapan
perkahwinan. Secara tiba-tiba, En.Z demam. 

Melihat keadaannya yang lemah, Cik Bie bawa ke hospital 
panel Cik Bie di Taman Desa. Lepas uji suhu, En.Z terus 
kena drip air dan menjalani ujian darah.

En.Z positif denggi.

Terus waktu tu juga doktor nasihat untuk tahad dalam wad
tapi memandangkan jarak Taman Desa dan Kota Damansara agak jauh
Cik Bie tukar En.Z masuk wad di Tropicana Medical Centre.

Seminggu di Wad, setelah masuk 3 bulan kami berkahwin.
Celebrate pun dalam wad jelah ye. Hehehe.. Tapi, masa tu
tuhan je yang tahu hati dan perasaan Cik Bie yang sebatang kara
di KL ni. Kawan-kawan tu ada, tapi keluarga 2 pihak semua jauh.

Bila dah berkahwin, baru kita sedar akan kepentingan 
keluarga dan sanak saudara terdekat. Tapi masalahnya,
sedara terdekat pun jauh juga. Yang ada pun, yang belum
berkeluarga. Pokok pangkalnya, memang kami berdua ni
memang si pengembara jauh dari keluarga. Hehehe.. Baru sedar 

Selepas seminggu tu,
Alhamdulilah, kesihatan En.Z kembali pulih. Moga tetap
terus sihat dan dipanjangkan umur. Mohon doa daripada 
semua. Amin ya Rabb..


Like us on Facebook


Si gadis yang telah melangsungkan perkahwinannya di tanah tumpah darahnya JOHOR Darul Ta'zim