TANDA-TANDA AWAL KEHAMILAN YANG PELIK

By BIE - 23:15:00 | 01 Comments
Bila berkahwin, semestinya kita megimpikan anak kan? Untuk perempuan yang tidak ada langsung pengalaman macam Bie masa baru mula-mula mengandung dulu. Sememangnya buntu dengan segala macam soalan. Puaslah dok menggoogle sana sini dan baru Bie sedar setiap orang, tanda-tanda awal kehamilan/mengandung adalah berbeza.


Perkongsian kali ini adalah berdasarkan pengalaman Pelik bin Ajaib Bie sendiri masa mula-mula Bie dapat rasakan kehadiran insan istimewa dalam kehidupan kami suami isteri.

1. Perut rasa kembung

Masa ni, Bie rasakan perut Bie banyak angin dan kembung sebab rasa macam membulat je. Bila rasa kembung mula la rasa muak bila makan. Tapi selera makan macam biasa je. Tapi, makan sikit je cepat kenyang

2. Kerap kentut


Bila perut kembung, mulalah episod kerap kentut. Kadang-kadang sampai tahap tak boleh nak cover-cover dah. Adeii.. malu laa :(

3. Perut rasa ketat

Entah apa istilah yang nak Bie gunakan dalam pelambangan ketat ni. Senang cerita, rasa ketat ni macam kita makan banyak lepas tu perut rasa tegang je. mungkin juga faktor Bie rasa perut Bie kembung tadi tu. Hehehe..

4. Perut rasa cramp (Kadang-kadang)

Rasa cramp perut ni datang tak semena-mena. Kejap-kejap dia rasa cramp. Rasa dia macam tanda-tanda awal nak period macam tu. Tapi rasanya lebih kepada kadang-kadang sahaja.

5. Mild period pain

Rasa seperti senggugut, tapi rasa senggugut lagi teruk. Tapi, tanda awal mengandung ni. Rasanya seperti sengugut tahap paling rendah. just mild saja.

6. Rasa sesuatu meletup dalam perut

Jeng.jeng. semacam je bunyinye kan. Tapi, inilah pelambangan yang Bie dapat bayangkan. Kadang-kadang kita rasa sesuatu mcm "pop" dalam perut kita. Tak selalu, kadang-kadang tanpa kita sedar. Kita akan ada rasa macam tu. Pengalaman orang lain, Bie tak pasti. Hehehe

7. Selera makan bertambah

Yes! Craving makan itu ini. Asik fikir nak makan apa je.

8. Pening kepala setiap pagi

Pening kepala bukan tahap gila-gila tau. Just pening-pening lalat. Tapi, gejala ni agak mengganggu jugalah. Lepas nak masuk tengahari tu pening tu pon hilang.

9. Dalam mulut rasa tasteless/tawar

Aha! Dalam mulut rasa tak ada apa-apa, kadang-kadang bikin mual tau. Urghhh..

10. Badan letih dan lesu

Bab nak bangun daripada berbaring tu memang azab. Letih dan lesu sangat-sangat. Tapi, perasaan tu kena lawan. Pagi-pagi kena bangun. Pi keja cik kak oiiii

11. Badan rasa panas dimalam hari


Badan macam mengeluarkan haba seperti demam. Tapi empunya badan tak rasa demam pun. Untuk kes Bie, Suami yang sedar keadaan tu. Siap tanya lagi, "Ayang demam ke? Badan panas", Bie jawab "Eh, tak la"

Berikut adalah tanda-tanda awal kehamilan yang dapat Bie kenal pasti kalau Bie pregnant. Hehehe.. Anda pula bagaimana?

Thank you for reading :)
  • Share:

HADIAH PERKAHWINAN

By BIE - 21:07:00 | 01 Comments
Hadiah! Siapa tak suka hadiah kan? Alhamdulilah, terima kasih kepada tetamu dan pemberi hadiah-hadiah dan sumbangan sepanjang majlis perkahwinan berlangsung. Semua hadiah sangat berguna buat kami berdua dalam memulakan kehidupan berumah tangga.

Meski dapat beberapa barang yang sama. Kami simpan juga sebab siapa tahu. Nanti-nanti barang sedia ada dah rosak, kita siap-siap dah ada gantinya kan?

Hadiah-hadiah di Majlis sebelah perempuan




Hadiah-hadiah dimajlis sebelah lelaki.






Hadiah-hadiah majlis sebelah lelaki, rata-ratanya suka beri cawan-cawan dan pinggan mangkuk. Semua hadiah yang sama. Kami simpan je. Nak buat apa? untuk generasi akan datang kut. Hehehe.. Apa hadiah paling berharga? Semua gula, susu, kopi, biskus, keropok keping yang sangat berguna! Hehehe Bie dapat 30kg gula masa majlis sambut menantu. Terkejut! Sumpah.. sebab Bie tak pernah ada pengalaman tengok pengantin dapat hadiah gula, susu bagai tu.




Bila, perkahwinan sendiri dapat hadiah macam tu. Tergelak besar dan pelik! Rupa-rupanya memang dah jadi budaya masyarakat di Kelantan, pantai timur khususnya. Kini, Bie dah tak pelik lagi. Hehehehe.. 30kg gula memang cukup menampung keperluan selama setahun tu. Tapi Bie ambil sikit je. yang lain, Kami agihkan kepada semua sanak saudara.

Thank you for reading this entry - Bie

  • Share:

OSRA PURDORE GRAND EXPENSION

By BIE - 23:42:00 | 11 Comments
  • Share:

MAJLIS SAMBUT MENANTU Z & N

By BIE - 00:38:00 | 31 Comments

Majlis sambut menantu diadakan pada 13/6/2014 (Jumaat), Bie dan suami bertolak dulu daripada KL ke Kelantan dan tidur semalaman dekat hotel budget sebab hotel tu dekat dengan rumah suami. Jadi senanglah si suami nak datang jenguk-jenguk bini dia ni. Almaklum sejak diijab qabul. Tak pernah berenggang kecuali pergi kerja je. Jadi, masa sampai di Kelantan buat pertama kali. Bie ditinggalkan seorang diri di hotel. sedihkan.? sebab suami kena lah balik rumah dia untuk sesi tolong menolong apa yang patut. 


Bila malam je, si suami datang bawa Bie pergi makan dan temankan tidur. Esokkan harinya, keluarga Bie daripada Johor pun sampai. Maka, tak adalah Bie bosan keseorangan. Lepas check out, Bie dan family semua bergerak ke rumah persinggahan keluarga (Homestay) di Kg.Seterpa untuk bersiap sedia ke majlis sambut menantu pada esokkan harinya selepas solat Jumaat.Dup dap, dup dap lagi sebab inilah kali pertama Bie datang jejakkan kaki kerumah mertua Bie di Kelantan. Datang Kelantan pun tak pernah. Inilah momen pertama kali. Hehe Agak lucu, tapi betul-betul berlaku dalam hidup Bie dan menjadi momen paling indah! Abang, terima kasih kerana mengahwini ayang! Terima kasih untuk semua momen pertama kali yang indah ini.


Lepas solat Jumaat, bersolek dirumah Homestay yang tak jauh daripada rumah.Kami berarak ke rumah pengantin lelaki. Beza disini, perempuan kena berarak ke rumah lelaki. Bila dah nak sampai depan rumah lelaki. Pengantin lelaki akan datang jemput kita depan rumah dia. Lepas tu, kami terus dibawa ke bilik (Ehemmmm) hehe,. Rasa lucu dengan adat ni. Tapi, ini memang cara orang di Kelantan katanya. Majlis Sambut Menantu ni biasanya tak ada pelamin (jika di Kelantan) Jadi, majlis kami kekal sederhana tanpa pelamin. Hanya ada makan berdamai antara 2 pihak sahaja.







Lepas tu, ambil gambar bersama keluarga, sesi outdoor dan selesai. Simple dan mudah kerja! Bie sangat happy, tapi seperti biasa. Kepenatan tak terkata! hehehe..

Dimajlis sambut menantu, Bie dapat hadiah 30 kilo gula! hehehe rupa-rupanya orang kelantan suka beri hadiah Bekwon ni seperti;

- Gula
- Kopi
- Susu Pekat Manis
- Keropok Keping
- Biskut

Itulah antara makanan yang Bie dapat. Hehehe tapi gula tu kami ambil 10 kilo je. Yang lain aginkan kepada sanak saudara. Susu pekat manis pun kami bawa balik 5tin je. Hehe.. Kenangan manis menggula!


Semoga hubungan cinta ini berkekalan hingga ke syurga. Insyaallah <3

Thank you for reading this entry!


  • Share: